Connect with us

Hi, what are you looking for?

MEDIA RANIA

Pendapat

Minyak Masak : Jangan Berlagak Jadi ‘Menteri Serba Tahu’

Kongsikan Artikel Ini

To be fair, biarpun YB Menteri ni antaranya jaga benda-benda berminyak spt minyak kelapa sawit, namun isu harga minyak kelapa sawit 5kg yang dilaporkan melambung la ni bukan di bawah bidangkuasa kementerian yang dia jaga.

TETAPI….bila beliau mula buka mulut dan pi habaq “kenaikan harga minyak masak tu adalah MUNASABAH” dan mula bagi “kuliah” tentang kononnya golongan M-40 dan T-20 telah menikmati harga rendah minyak masak atas keringat pekebun kecil, saya rasa rakyat memang naik minyak kat dia!

Beliau juga dilaporkan berkata ”sekiranya subsidi diperluaskan kpd minyak masak 5kg utk kegunaan M40 dan T20, penyelewengan boleh berlaku lagi pada skala besar.”

Ok.. Itu yang Menteri habaq. La ni saya nak habaq pulak.

Rule No 1 YB bila jadi menteri ni.. Jangan nak try jadi “Menteri serba tahu” lalu pi ulas isu kementerian lain.This is too basic YB.Jadi menteri ni x sama mcm jadi pengerusi biro atau lajnah dlm parti, YB.

Bila YB nak bela kenaikan harga minyak tu hingga kata ianya adalah munasabah, elok YB kena bagi salam dulu dan kena pandang semua arah.

Spt orang arab kata, “jika bercakap itu adalah perak dan berdiam diri itu adalah EMAS” orang yang bijaksana akan pilih EMAS Yb!

Katakan lah kami setuju bahawa kenaikan harga minyak tu adalah munasabah spt yang YB dakwa ( bagi tujuan berhujah ) , YB kena faham, la ni bukan keadaan biasa . Depa kata la ni a new normal!

La ni bukan musim pra-covid-19. Jika rakyat yang nakal nanti kata ” munasabah kepala otak hang! “kan tak fasal fasal.

La ni YB, rakyat semua golongan sedang tercekik dan melarat sgt sgt. M40 = MELARAT 40 dan T-20 = TERUK 20 YB. So, tak sesuai nak bangkit isu takut penyelewengan subsidi bagi nak tolong rakyat!

Rakyat – semua golongan – jika boleh nak beli minyak masak pakai botol air mineral yg kecil YB hoi.. utk apa? Untuk masak makanan nak pi bagi anak bini makan YB

Mereka tak sempat la ni nak pikiaq gi kedai jual kereta jauh sekali nak pi uji pandu kereta untuk beli kereta.

So, gomen cap apa pun WAJIB bantu mereka. Paling minima, jgn sakitkan hati mereka dengan pi keluar kenyataan yang mcm YB cakap tu.

3.Takut penyelewengan? Hish macamlah yang kat atas atas tu semua suci mcm malaikat ! Mungkin di LGM x ada kes penyelewengan kot? Isu penyelewengan ini ada kaitan dengan isu penguatkuasaan YB. Itu tanggungjawab Gomen.

Anyway, yang depa kata sejak 6 bulan yang lepas, harga minyak masak dah naik sebanyak 6 kali, saya rasa itu semua mungkin salah DAP kot..

Hish cabutan khas nombor ekor pun boleh naik dari 8 ke 22 , memang jahat sungguh DAP ni kan YB?

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Jangan lupa baca ini...

Pendapat

Kongsikan Artikel IniKENYATAAN MEDIA TIMBALAN KETUA PENERANGAN KEADILAN Oleh: Razeef Rakimin Ahad 04 Disember 2022 SANUSI KETERLALUAN LABEL PENYOKONG SENDIRI SEBAGAI PENGEMIS, BODOH Saya...

Pendapat

Kongsikan Artikel IniPENDAPAT, 4 Dis – Terasa lucu pula bila membaca kenyataan Mahiaddin Md Yasin yang mengecam susunan kabinet Anwar Ibrahim sebagai paling mengecewakan...

Pendapat

Kongsikan Artikel IniPENDAPAT, 2 Dis – Subsidi dan pembaharuan fiskal dijangka menjadi cabaran paling besar kepada kerajaan baharu di bawah pimpinan Perdana Menteri ke-10,...

Pendapat

Kongsikan Artikel IniPENDAPAT, 1 Dis – Meneliti perbualan telefon Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Presiden Turkiye, Recep Tayyip Erdogan yang merakamkan ucapan tahniah beberapa...

Copyright © 2021 Media Rania - LIVE ON NEW SERVER